De populairste werkgevers om je carrière te starten

Jan Vernooij over werken bij AkzoNobel

16 November 2015 | Tekst: Suzanne Bralten

Jan Vernooij

Jan Vernooij - International Business Analyst bij AkzoNobel
Werken bij AkzoNobel

  • Studie: Master Bedrijfskunde, TIAS Business School. Master Communicatie wetenschap, VU
  • Functie: International Business Analyst bij AkzoNobel

Werken bij een bank zag Jan Vernooij van meet af aan niet zitten. Eerder zag hij zijn ideale werkgever in een dynamisch productiebedrijf met meerdere facetten. Het gevoel dat hij na de business course bij AkzoNobel overhield bevestigde zijn ambitie. ‘Een beursgenoteerde multinational met een Nederlandse basis en dito cultuur: ik ben trots om daar deel van uit te maken.’

‘Een dynamisch en traditioneel productiebedrijf’

Wat was je eerste kennismaking met AkzoNobel?
“Op TIAS werd een tweedaagse business course bij AkzoNobel onder de aandacht gebracht. Ik schreef me in en mocht samen met 25 andere studenten deelnemen. Het beeld dat ik had van het bedrijf werd gedurende die dagen bevestigd. Tijdens de course was er tevens een diner waarbij mensen uit alle hoeken van de organisatie aanschoven. Heel persoonlijk en positief.”
Waarom je keuze voor AkzoNobel?
“AkzoNobel is een beursgenoteerde multinational, maar het blijft een van oorsprong Nederlands bedrijf met een Nederlandse cultuur. Dat past bij me. Echt doorslaggevend was het feit dat AkzoNobel een productiebedrijf is dat de gehele keten in eigen beheer heeft. Van R&D tot production en engineering, en van operations tot strategy, marketing, sales en finance. De interactie tussen die functies maakt het dynamisch. Werken bij een bank is bijvoorbeeld niets voor mij.”
Hoe was je start bij AkzoNobel?
“Heel leuk, maar het eerste half jaar was zeker aanpoten! Als business analyst bij MIPS (Market Intelligence and Planning Support, red.) maak ik deel uit van AkzoNobel Corporate Strategy.Werken bij AkzoNobel Je bent de ogen naar de buitenwereld en dat op globaal niveau. Vanaf de eerste week staat je agenda vol met meetings, verzoeken en contact met stakeholders. Ik ben als het ware een consultant binnen het bedrijf. Decorative paints, de business area waarvoor ik werk, is een complexe markt. Dit vergt kennis en de juiste contacten. Ik ben in het diepe gegooid, maar tegelijkertijd ook heel goed begeleid door directe collegas en mijn manager. ”
Waar wil je uiteindelijk eindigen?
“Ik heb getwijfeld tussen finance en marketing, maar binnen het bedrijf heb ik toch een voorkeur voor marketing. Het feit dat ik nu de hele markt en alle concurrenten leer kennen, zal heel waardevol zijn voor een uiteindelijke marketing functie.”